Kyjev 2011

000

O co jde?
Už dlouho jsem si pohrával s myšlenkou navštívit úžasně fotogenické místo – okolí Černobylu a město duchů Pripjať. A na začátku jara 2011 jsem si řekl, že není důvod otálet a začal plánovat. Datum jsem dal na konec června a plánovanou délku na týden, aby také zbyl čas na Kyjev a okolí. Událost jsem vyvěsil na Facebooku a z okruhu mých známých se mi nejdřív ozvalo skoro dvacet zájemců. Jak se termín odjezdu blížil a bylo třeba zaplatit zálohu na výpravu do samotné zóny, v akci koupit letenky a rezervovat ubytování, lidé postupně odpadávali, až nás zbylo pět.
017
Dva dny před odjezdem
Dva dny před odjezdem jsem dostal e-mail od organizátora výpravy do zóny, že ukrajinská vláda z důvodu bezpečnosti zahraniční návštěvy, která měla tou dobou pobývat v zóně, zrušila minimálně do konce měsíce června všechny komerční výpravy. Co teď? Záloha zaplacená, letenky koupené, ubytování rezervované, přesunutí na jiné datum nemožné, protože nikdo nevěděl, kdy se zóna zase otevře. Nezbývalo tedy nic jiného, než spolknout naštvání, udělat ze samotného Kyjeva hlavní cíl naší výpravy a vyrazit do země loupežníků, strašidel a planých slibů.
031
Co jsme viděli
Pátek 24.6.
Těsně po půlnoci vyrážíme z Prahy, před sebou máme pětihodinovou cestu na letiště Katovice a čtyři hodiny (pro jistotu) čekání na let. Čekání má tu výhodu, že se stihnu vrátit do zaparkovaného auta pro mobil, který jsem tam zapomněl. Na Kyjevské letiště dosedáme s posledními kapkami končícího deště kolem druhé hodiny a hledáme způsob, jak se dostat do centra. Odchytává nás jeden taxikář a za nekřesťanskou cenu nabízí odvoz do centra. Cenu usmlouváme na polovinu a v pěti v jednom autě vyrážíme. Řidič se proplétá hustým provozem mistrně, vyznačené pruhy ho nezajímají, semafory nerespektuje a zhusta troubí. Bezpečně nás ale doveze na Majdan Nezaležnosti, kde vystupujeme. Ubytováváme se v hostelu, který bude dalších pět dní naším domovem. V podvečer vyrážíme na nákup jídla, vaříme večeři a unaveni cestou brzy uléháme k spánku.
040

Sobota 25.6.
Ráno jdeme do turistického informačního centra u stanice metra Kreschatyk, kde se dozvídáme, že zákaz Černobylu není z důvodu zahraniční návštěvy, ale že vláda takhle tlačí na soukromé provozovatele výprav, aby platili větší poplatky. V poledne vyrážíme s třemi mladými průvodci na FreeTour po hlavních kyjevských památkách. Začínáme na Maidanu, odtud jdeme do kopce ke klášteru svatého Michala a z dálky si prohlížíme katedrálu sv. Sofie. Poté kolem ministerstva zahraničí jdeme dále ke kostelu sv. Andreje a odtud dále dolů po historické ulici Andriivski Uzviz. Pak nás ale dostihne déšť a proto nejdřív hledáme útočiště v hospodě a potom prohlídku předčasně ukončujeme. V hostelu vaříme pozdní oběd a když déšť trochu ustane vydáváme se do Muzea vody. Prohlídce v ukrajinštině sice moc nerozumíme, ale alespoň se fotíme u obřího záchodu, s kanálovou krysou, s rybičkami a uzavření v bublině. Večer ještě vyrážíme ven, do zmoklého města…
048

Neděle 26.6.
Dopoledne vyrážíme na velký krytý potravinový trh, kde se necháme s radostí “okrást” místními trhovci a kupujeme zeleninu a nepasterizovaný kaviár. Po obědě zkoušíme Kyjevské metro a vystupujeme na nejhlubší stanici metra na světě. Venku prší, ale my se neohroženě vrháme počasí vstříc. Na chvilku se schováváme v muzeu a pomníku Velkého ukrajinského hladomoru a poté pokračujeme k Pečorské lávře. Tu míjíme s úmyslem nechat si její prohlídku na jiný den, k čemuž bohužel nakonec nedojde. Poté si prohlížíme památník 2. sv. války a muzeum vojenské techniky. Promočení se vracíme domů a po usušení ještě vyrážíme na Maidan sledovat oslavy Dne mládeže.
076

Pondělí 27.6.
Venku stále vydatně prší, ale nám to nedá a jdeme se nechat promočit. Zbytek dne už jsme zavření doma, pijeme vodku, mastíme karty a jíme “rybí děti”…
090

Úterý 28.6.
Ráno se scházíme na hlavním náměstí s naším průvodcem a dodávkou jedeme tři sta kilometrů na jih do raketové základny Pervomaisk, kde máme možnost si prohlédnout unikátní vojenský komplex, který nemá srovnatelného konkurenta nikde na světě. Prohlídka vrcholí sestupem do třicetimetrové hloubky, kde v řídící místnosti máme možnost stisknout tlačítko, jehož zmáčknutí by během studené války nevyhnutelně vedlo k vypuknutí třetí světové války. Do Kyjeva se vracíme až k večeru, ale po večeři ještě vyrážíme na hlavní náměstí, kde Ukrajinci slaví Den nezávislosti.
091

Středa 29.6.
Ráno vyrážíme na Kyjevské letiště, které připomíná spíš menší nádraží a vcelku rychle se “nalodíme” na letadlo mířící zpět do Polska. Tam zas přesedláváme na auto a řítíme se zpět směrem k domovu.
104

Tipy na cestu
Pokud hledáte levné letenky nejen do Kyjeva, podívejte se kromě klasických odletových destinací (Praha, Brno, Bratislava, Vídeň) i po letech z Katovic, některé jsou cenově velmi výhodné. Ještě víc ušetříte, pokud tam nepojedete autem jako my, ale třeba autobusem.

Parkovat v Katovicích se dá buď na oficiálním parkovišti, nebo podstatně levněji u soukromníků ve vesnici Pyrzowice, poskytováním parkovacích ploch si tam přivydělávají skoro všichni.
116

Taxi v Kyjevě je drahé pro nerozkoukaného turistu, který právě vylezl z letiště, nám nabízeli více než čtyřikrát vyšší cenu, než za jakou bylo možné si taxi předem telefonicky objednat. Takže základní pravidla: pokud možno si taxi objednat telefonicky předem, pokud to nejde, tak se nebát smlouvat a domluvit fixní cenu před začátkem jízdy!

Ubytovaní jsme byli v samém centru v hostelu TIU Kreschatik za velmi rozumnou cenu a s příjemnou a velmi ochotnou zaměstnankyní Olou. Doporučuji.
163

Jedli jsme v restauracích řetězce Puzata Hata. Je jich v Kyjevě několik, na příhodných místech, vaří dobrou tradiční kuchyni a mají otevřeno (a vaří) do jedenácti hodin. Doporučuji vyzkoušet zákusky a domácí džusy.

Na ulici se nesmí pít alkohol, pozor na to.
171

• Celkem: 7796 Kč
177
Fotky
V Kyjevě jsem nafotil svůj první týden do projektu Week of Life, který se hned stal výběrem redakce. Všechny fotky jsou na Picase.
190
Pokud máte nějaký cestovatelský dotaz nebo připomínku, budu rád, když mi pod článkem zanecháte komentář.